Varför SJ strular så mycket

Hej! Vi som pendlar mycket, kan lätt bli upprörda över förseningar och inställningar. Här om dagen satt jag och sökte lite på nätet. Jag ville ta reda på varför allt hade gått så snett med SJ. Varför SJ strular så mycket när det gäller tågväxlar, tågvagnar och varför SJ nästan alltid är försenade. Enligt en DN-artikel började allt med Dag Detter, som tidigare var chef för enheten för statligt ägande på finansdepartementet. Dag Detter var mannen som varit finansrådgivare i London i 15 år, Dag Detter var mannen som lyckats med det mest, Dag Detter var mannen som skulle få de statliga bolagen på fötter. Så blev det inte, i alla fall inte för bolag som Telia, Vattenfall och SJ.

När Dag Detter kom till näringsdepartementet började det hända grejer. Konsultavtal slöts och affärer gjordes upp… och sprack. Ja, det var inte mycket som blev rätt när Dag Detter och näringsdepartementet satte full fart mot framtiden. SJ blev nog kanske det största misslyckandet.

SJ hade redan innan Dag Detters tid börjat vittra sönder och det var därför SJ fick en ny chef: Daniel Johannesson. Johannesson ville bolagisera SJ för att få SJ på fötter igen och Dag Detter var pådrivande. Trots de höga tankarna om SJ:s framtid så blev det inte så mycket av med det. SJ bolagiserades och styckades, men SJ förbättrades aldrig. Kanske blev SJ (om möjligt) ännu sämre. Och jokern i leken var Dag Detter, förstod jag nu.